زعفران نگین تربت حیدریه

زعفران نگین تربت حیدریه

زعفران نگین تربت حیدریه یکی از پرطرفدارترین زعفران های ایران است. تربت حیدریه یکی از بهترین زعفرانهای ایران را دارد. در قسمت بهترین زعفران برای کجاست درباره تربت حیدریه و اینکه چرا زعفران تربت، در حال حاضر بهترین زعفران ایران است، صحبت کرده ایم. امروز درباره زعفران نگین تربت حیدریه و قیمت آن صحبت می کنیم و توضیح می دهیم که این زعفران چیست و نهایتا تفاوت زعفران نگین و سرگل با پوشال و دیگر زعفران ها را بررسی می کنیم.

زعفران نگین را بیشتر افرادی می شناسند که در زمینه زعفران فعالیت می کنند. در ین بخش سعی داریم تا حتی کسانی که نسبن به نگین آشنایی کمی دارند ولی برایشان مهم است که چه چیزی استفاده می کنند را با زعفران نگین تربت حیدریه آشنا کنیم. در قسمتهای مختلف زرشان، درباره این نوع از زعفران قبلا صحبت کرده ایم ولی امروز سعی می کنیم تا تمام این صحبت ها را در این قسمت جمع بندی کنیم.

زعفران نگین چیست؟

برای اینکه توضیح دهیم این زعفران چیست، اول نیاز است که درباره زعفران و برداشت آن، بیشتر صحبت کنیم و بعد از آن درباره زعفران نگین تربت حیدریه صحبت کنیم.

کشاورزهای زعفران از زمین شان، گل های بنفش رنگ و زیبایی به اسم گل زعفران را جمع می کنند نه خود زعفران را. هر گل زعفران، ۳شاخه زعفران دارد. کشاورزها بعد از اینکه گل های زعفرانشان را از زمین جمع کردند، باید گل های زعفرانشان را به افرادی تحویل بدهند به اسم ‘گل پاک کن‘. وظیفه گل پاک کن ها اینست که در ازای پولی که دریافت می کنند، زعفران هر گل را از گل زعفران جدا کنند و زعفران را به کشاورز برگرداند.

گل زعفران

برخلاف آن چیزی که مردم تصور می کنند، زعفران فقط قرمزی نیست! زعفران ریشه سفید رنگی هم همراه خودش دارد. کشاورزها موقعی که گلهای زعفرانش را به گل پاک کن ها تحویل می دهند به او باید بگوید که می خواهد زعفرانش با ریشه باشد یا اینکه ریشه کاملا پاک شود و زعفران بی ریشه باقی بماند. زعفرانی که ریشه آن جدا نشده باشد، زعفران دخترپیچ یا دسته نام دارد که عکسش را در زیر می توانید ببینید.

زعفران دخترپیچ
زعفران دخترپیچ

و اگر زعفرانی ریشه نداشته باشد هم می تواند سرگل باشد و هم نگین.

تفاوت زعفران نگین و سرگل

زعفرانی که در آن خبری از ریشه نباشد زعفران سرگل است. خوب پس تفاوت سرگل با نگین چیست؟ 

عکس بالا را در نظر بگیرید. برای اینکه زعفران نگین شود، باید فقط و فقط، ریشه را از آن جدا کرد و قسمت قرمزی زعفران دست نخورده باقی بماند. بنابراین زعفران نگین باید طول بلندی داشته باشد (یعنی قرمزی زعفران نباید بریده شده و نصف شده باشد). عکس زیر تفاوت زعفران سرگل با نگین را نشان می دهد.

"تفاوت

همانطور که در عکس بالا می بینید، تفاوت پوشال و نگین از لحاظ طول و اندازه خیلی کم است. در اصل اگر موقع جدا کردن ریشه زعفران، دقت کافی نشود و کمی ریشه زعفران باقی بماند، آنوقت این زعفران، پوشال به حساب می آید که گرمی ۲۰۰۰ تومان ارزانتر است. البته پوشال و دسته (دخترپیچ) هم زعفرانهای خوبی به حساب می آیند. وجود ریشه زعفران در آن باعث می شود که شما مطمئن باشید که چیزی که در دستانتان است، زعفران اصل و واقعی است و دیگر تقلبی ندارد. اصل عطر و بوی زعفران در ریشه آن است، به همین دلیل زعفران پوشال و دسته برای مصرف شخصی و خانوادگی، فوق العاده هستند. اما کم تر برای صادرات و تجارت استفاده می شوند. جالب تر اینست که خواص زعفران به طور مساوی در همه جای زعفران پخش شده است (یعنی ریشه اندازه سرگل زعفران خاصیت دارد)

زعفران نگین پرسی

زعفران نگین پرسی زعفرانی است که با استفاده از دستگاه پرس شده و ظاهر زیباتری دارد زیرا در آن دخالت دست کمتر بوده و بیشتر از دستگاه استفاده شده است به همین شاخه های زعفران صافتر از حالت عادی هستند. این زعفران بیش تر برای صادرات های خیلی مهم استفاده می شود و باید به کشورهایی که این زعفران را می شناسند و قدر آن را می دانند ارسال شود. مثل اسپانیا یا آلمان. قیمت این زعفران در حال حاضر، گرمی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

قیمت نگین در تربت حیدریه

زعفران نگین قیمت بالاتری در مقایسه با انواع دیگر زعفران دارد. دلیل این قیمت بالا هم، دقت و ظرافتی است که موقع پاک کردن ریشه نیاز است. در قسمت قیمت زعفران، قیمت زعفران در ایران و بقیه کشورها را می توانیید ببینید. اما امروز یک شنبه ۲۴ آذر۹۸، قیمت هر گرم از این زعفران بین ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان است.

شما تمام سوالات خودتان درباره زعفران و انواع مختلف زعفران را می توانید از طریق شماره ۰۲۱۷۱۰۳۵۱۸۶ با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping