بهترین زعفران برای کجاست

بهترین زعفران برای کجاست

زعفران از جمله ادویه هایی است که ما ایرانیان، تعصب بالایی بر روی آن داریم وهمیشه دوست داریم تا بهترین کیفیت زعفران در دستان ما باشد. بنابراین یک سئوالی که در رابطه با کیفیت زعفران همیشه جای بحث داشته، این است که “بهترین زعفران برای کجاست”. در این نوشته، اول درباره عواملی که بر روی کیفیت زعفران تاثیر می گذارد، توضیح دهیم سپس درباره اینکه بهترین زعفران برای کجاست، به جمع بندی می رسیم.

بهترین زعفران برای کجاست

زعفران با توجه به کیفیت خوبی که در کشور ما دارد، مورد توجه ایرانیان بوده. و در این بین افرادی هستند که سعی می کنند تا با صادر کردن این ادویه ارزشمند، برای خود درامد ایجاد کنند و یااینکه در ساده ترین حالت، آن را به مصرف کنندگان (رستوران و خانواده ها) به فروش برسانند. بنابراین بسیار مهم است که زعفران با کیفیت در اختیار داشته باشند تا بتوانند به خواسته خودشان برسند. و در این رابطه همیشه یک سئوال چالش برانگیز وجود داشته، و آن اینست که “بهترین زعفران برای کجاست” .

قبل از اینکه درباره پاسخ این سوال صحبت کنیم، درنظر بگیرید فردی از شهر مثلا گناباد، زعفران سرگل درجه یک خریده  و فرد دیگری از شهرستان دیگری مثلا ابرود تربت حیدریه (که بهترین زعفران تربت حیدریه را دارد)، زعفران شبه نگین (یعنی زعفرانی که مانند نگین است ولی در اصل نگین نیست) خریده. حالا هر چقدر هم که زمین های ابرود و کشاورزی آن منطقه درجه یک تر باشد، اما انتظار اینکه زعفران شبه نگین آن از زعفران نگین درجه یک گناباد بهتر و با کیفیت تر باشد، انتظار نابجایی است.

چون که زعفران نگین کیفیت بالاتری نسبت به زعفران شبه نگین دارد.پس باید انواع زعفران را شناخت و محصول زعفرانی هر شهر را باید تنها با همان محصول زعفرانی در شهر دیگر مقایسه کرد. (در مطلب انواع زعفران، می توانید با انواع محصولات زعفرانی آشنا شوید). پس زعفران سرگل درجه یک گناباد فقط باید با زعفران سرگل درجه یک شهر دیگر مقایسه شود.

و یا درنظربگیرید که شهری دارای شرایط مناسب و عالی برای کشاورزی زعفران است. ایا اینکه تنها بیان کنیم که چون زعفران آن منطقه است، پس زعفرانش عالی است، درست است یا خیر؟

جواب به این سوال هم سخت است چون علاوه بر شرایط زمین، شرایط کشاورز هم مهم است. همانطور که می دانید زعفران باید در محیط تاریک نگه داری شود. دلیلش انست که نور و فضای ازاد از قدرت رنگدهی و خواص زعفران کم می کند. به همین دلیل است که کشاورزان قبل از طلوع افتاب، گل های زعفران زمین خود را می چینند تا طلوع افتاب و نور خورشید موجب کم شدن کیفیت زعفران نشود. و اگر کشاورزی به هر دلیلی فرصت نکند که به موقع گل های زعفرانش را بچیند، از کیفیت زعفران کم می شود.

 

عوامل موثر بر کیفیت زعفران

کاشت زعفران در کشور ما، بیشتر در مناطق شرقی (مخصوصا استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی) انجام می گیرد. زیرا زعفران نیاز به آب و هوای گرم در فصلهای گرم و اب و هوای معتدل در فصل های پاییز و زمستان دارد.

اما چون زعفران خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارد، حتی دیده شده که در همدان هم زعفران برداشت شده است. دلیل این قضیه سازو گار شدن زعفران با اب و هوای سرد آن منطقه است.

جالب است بدانید، زمان ابیاری زمین های زعفران، منطقه به منطقه متفاوت است و دلیل آن هم اختلاف دما در بین شهرهای استان پهناور خراسان است.

عوامل زیادی بر کیفیت زعفران تاثیر گذار است، از جمله سطح زیر کشت، تجربه و دانش فنی نیروی کار، تعداد دفعاتی ابیاری زمین و موارد دیگر. بسیاری از این عوامل مرتبط با شهر و زمین کشاورزی نیست. بهترین زمین کشاورزی اگر در اختیار کشاورز بدی قرار بگیرد، احتمال می رود که محصول آن زمین زیاد مناسب نباشد. و اگر بدترین زمین کشاورزی در اختیار بهترین کشاورز قرار بگیرد، به احتمال بالایی محصول قابل تعریفی به دست نخواهد امد.

وضعیت خاک و زمین برای کشت زعفران

کشاورزان از قدیم معتقد بوده اند که در زمینی که یک دوره چند ساله‌، زعفران کشت شده است. نمی توانند بلافاصله مجددا زعفران کشت کنند و زمین باید سال های بسیار طولانی استراحت بکند تا مجددا اماده کشت دوباره زعفران شود. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، حرف کشاورزهای قدیمی درست بوده و کشت زعفران در مدت طولانی باعث کاهش کیفیت خاک برای کشت مجدد زعفران خواهد شد.

مهدی کشاورز (یکی از کشاورزهای تربت حیدریه) می گوید که زعفران هر منطقه و شهری در دوره ای بهترین است و پس از اتمام آن دوره به دلیل اثری که کشت زعفران بر خاک ایجاد می کند، افت میکند. زعفران قائنات بسیار معروف است ولی به دلیل قدمت بالای کشاورزی در آن منطقه و شهرهای دیگر، خاک با مشکل مواجه شده است. او می گوید که تربت حیدریه در دوران اوج کیفیت خاک خود قرار دارد به گونه ای که این شهراکنون بیشترین میزان تولید زعفران در دنیا را داراست. ولی پیش بینی می شود که در سال های آتی با کاهش کیفیت خاک مواجه شود و از میزان زعفرانش کم شود. و شهرهای دیگری که تازه کشت زعفران را شروع کرده اند مانند نیشابور و بعضی از شهرهای افغانستان و شهرهای دیگر ایران، جای تربت حیدریه را پر کنند

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping